arrow

Daniel Handsworth i Mozarts fagottkonsert

Första konsertmästare Malin Broman leder denna konsert där fagottisten Daniel Handsworth intar solistrollen i Wolfgang Amadeus Mozarts lekfulla konsert för instrumentet. Dessutom danskan Nancy Dalbergs Capriccio för orkester och Johannes Brahms livliga Ungerska danser.


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2024/2025

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och en internationellt efterfrågad solist med gästspel hos bland andra Academy of St Martin in the Fields, BBC Scottish Symphony Orchestra, Sjællands Symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker. Mellan åren 2015 och 2020 var hon konstnärlig ledare för Musica Vitae och hon efterträdde hösten 2019 Sakari Oramo som konstnärlig ledare för Mellersta Österbottens kammarorkester. Hon har även verkat som solist/musikalisk ledare vid konserter med Tapiola Sinfonietta, Scottish Ensemble, Nordic Chamber Orchestra, Västerås Sinfonietta, Trondheim Soloists, Lapland Chamber Orchestra och australiska ACO Collective.

Broman har de senaste åren uruppfört violinkonserter av Britta Byström, Andrea Tarrodi och Daniel Nelson. Hon har gjort fler än 30 skivinspelningar, bland dem Carl Nielsens och Britta Byströms violinkonserter. Hennes inspelning av Mendelssohns dubbelkonsert för violin och piano med Musica Vitae och Simon Crawford-Phillips Grammynominerades 2019. Hon har även gjort ett antal inspelningar med sin hyllade ensemble Kungsbacka Pianotrio, som gett mer än 700 konserter världen över och grundat Change Music Festival.

Bland Malin Bromans senaste inspelningar kan nämnas ett album med musik av Laura Netzel, samt en inspelning med Mellersta Österbottens kammarorkester, Stockholm Diary, med verk av bland annat Salonen och Stravinsky. Våren 2020 gjorde hon i form av programkonceptet Malin Broman x 8 en uppmärksammad filmad inspelning där hon spelar samtliga åtta stämmor i Felix Mendelssohns stråkoktett. Stycket kräver normalt åtta musiker, men i filmen spelar Malin Broman alltså fyra fioler, två altfioler och två celli. Hon har sedan följt upp denna filmade inspelning med två ytterligare enligt liknande koncept, A Room of One´s Own to Malin Broman x 8 by Britta Byström, samt en inspelning tillsammans med Radiosymfonikernas solokontrabasist Rick Stotijn.

Sedan 2008 är Malin Broman ledamot i Kungl. Musikaliska akademien. Hon är även violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut. Våren 2019 mottog hon H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för sina betydande insatser inom svenskt musikliv. Hösten 2023 mottog hon ett stipendium om 100.000 kr från stiftelsen Klockrosen, grundad av makarna Börje Frelin och Kerstin Ekman. Av Järnåkerfonden lånar hon en Stradivarius-violin från 1709 och en Bajoni-viola från 1861.

Musiken

Ungefärliga tider

Nancy Dalberg växte upp på södra Fyn i Danmark i ett välbärgat hem på godset Mullerup. Fadern såg till att dottern fick privatlektioner i piano och hon visade sig ha både fallenhet och motivation. Tyvärr satte en olycka där hon skadade ena armen stopp för hennes ambitioner att bli konsertpianist. Men på godset Broholm nära Mullerup bodde en tonsättare vid namn Hilda Sehersted. Även om hon var 20 år äldre kunde Dalberg i henne se att komposition var en möjlig väg för konstnärligt utövande, också för kvinnor.

Som 20-åring gifte hon sig med Erik Dalberg som var ingenjörsofficer och porträttmålare. Att makarna delade intresset för konstutövning bidrog säkert till att Nancy Dalberg i vuxen ålder fick fortsätta att förkovra sig inom musik. 1913 blev Carl Nielsen hennes lärare i komposition och instrumentation. Hon blev med tiden så insatt i hans sätt att orkestrera att hon kunde hjälpa honom med hans verk när han själv inte hann med. Bland annat orkestrerade hon delar av Nielsens Vår på Fyn.

Hjälpen gick åt båda håll; Nielsen uruppförde Dalbergs första stråkkvartett som violinist och dirigerade hennes Scherzo för stråkorkester. 1917 blev hon den första kvinnan i Danmark att skiva en symfoni och också vid det uruppförandet stod Nielsen på dirigentpulten. Vid samma konsert uruppfördes även Dalbergs Capriccio för orkester och av de två verken fick det senare flest lovord. Fastän recensenterna skrev positivt om båda styckena var det på 1910-talet i Danmark svårt för en kvinnlig tonsättare att etablera sig som orkesterkompositör. Att kritikerna ofta fokuserade mer på tonsättarens kön än på innehållet i musiken gjorde förstås inte saken bättre.

Capriccio för orkester inleds med ett allvarsamt tema i moll som börjar med långa toner. Strax ansluter kontrasterande snabba löpningar och kromatik som bygger upp till en stor urladdning. Den följs av ett lugnare parti, till en början med en ensam fagott, men snart ansluter soloviolin, flöjt och oboe till en elegant instrumenterad dialog som leder tillbaka till temat från inledningen. Melodin flyttas sedan till trombonerna i en pampig och ljus final som är generös och full av självförtroende. Det italienska ordet capriccio betyder nyck eller infall och nog är det ett infall när Dalberg precis i slutet låter det kromatiska temat från början av stycket komma tillbaka i ett högre tempo, som för att säga att allt ändå var på skoj.

Text: Tove Dahlberg

I. Allegro
II. Andante ma adagio
III. Rondo: Tempo di menuetto